Workshop innehåll och tidtabell

Här hittar du innehållet av workshops. Teman kommer att specificeras och struktureras enligt de företagens behov som deltager i projektet. Workshops organiseras i olika regioner i Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten. 
*Ändringar i tidtabeller och innehåll är möjliga

 

Inträdesavgiften för hela programmet ser Ni här.

 

1. Mot tillväxt och internationalisering

 

Tid: 17.9.2019 kl.13–17

Plats: Bock´s Corner, Vasa – Lato-sal

 

Anmäla dig till den här workshopen här: bit.ly/PEKkohtikasvua

Vad är intresserande för konsumenten i världen om finsk mat? Vad är dagens trender och vad är den nya stigande trender? Vilka är de bästa sätten att börja internationalisering? Hur får man tillräckliga stöd från den inhemska marknaden och vilken betydelse har varumärket? I den här workshopen får du också höra hur Suomisen Maito byggde varumärket för Jymy-glass, genomförde en gräsrotsfinansiering och öppnade marknader i Sverige, Japan, Singapore, Tyskland och Österrike.

 

12.30 – 13.00 Registrering
13.00 – 13.15 Välkommen, introduktion av programmet, Carita Pöntiö, Viexpo
13.15 – 14.00 Case: Suomisen Maito / Jymy glass, Horst Neumann, VD, Suomisen Maito Oy.

Från Aura till den internationella marknaden. Singapore-Tyskland-Österrike-Sverige-Japan. Erfarenhet av att öppna internationella marknader och bygga ett varumärke.
14.00 – 15.15 Stöd från inrikeshandel till internationalisering: Detaljhandel som distributionskanal, Pekka Ajanto, Johdin Oy

  • Småproducenternas roll i detaljhandel
  • Regional vs landsomfattande distribution
  • Skillnader mellan olika kedjor
  • Handels kräver för producenten
  • Tips att få en produkt in i detaljhandel
  • Marknadsföring och säljfrämjande
  • Förpackning, förlust

15.15– 15.45 Kaffepaus och nätverk
15.45 – 16.05 Restaurang som kund, Sami Tiihonen, S-Produktmanager, Meira Nova

  • Stigande trender i restauranger
  • Hur kommer du till menyn?
  • Hur fungerar produktvalsprocessen för restauranger?
  • Hur får jag produkter till Meira Novas meny?
  • Vilka krav ställer Meira Nova för producenter?
  • Process och tidtabell? Hur länge tar det vanligtvis från första kontakt till första ordning? Hur funkar processen?
  • Vad förväntar restauranger av en småproducent?

16.05-16.30 Närproducerad mat till menyn. Kund Vaasa Ravintolat Oy, Saku Railio, entreprenör, Vaasa Ravintolat Oy

  • Vilka är trenderna i efterfrågan idag?
  • Vilka produkter letar vi för våra restauranger just ny?
  • Hur väljs produkter för restauranglistor?
  • Vad förväntar vi oss av våra leverantörer?

16.30-17.00 Nätverk

 

 

2.Fixning av varumärke och kommunikation: DEL 1

Varumärkets byggning

 

Tid: 22.10.2019 kl. 13-17

Plats: Kyrö Distillery Company Isokyrö, Oltermannintie 6, 61500 Isokyrö

 

Anmäla dig till den här workshopen här: ANMÄLA HÄR

 

OBS! Temadagen är uppdelad i två delar, det här är den första delen!

 

Varumärket är den bilden som är associerad med företaget och dess produkter. Uppgiften med varumärken är att öka försäljningen. Om ett bra varumärke är kunden villig att betala mer och köpbeslutet görs mer känsligt. Att känna sina  kunder är viktig när det gäller byggning av ett varumärke. Att bygga medvetenhet kräver tid och ansträngningar.

 

Programmet:

12.30-13.00 Anmälning

13.00 Öppning av workshop, Carita Pöntiö Viexpo

13.15 ABC om varumärkes byggning, marknadsföringsbolag Buorre

  • Varför är varumärket viktigt?
  • Vad gör ”ett varumärke” ett varumärke?
  • Grunderna för ett lyckat varumärke
  • Positionering, varumärkesidentitet, kundlöfte, historia
  • Prissättningsstrategi
  • Marknadsföring och kommunikation

14.15 Mening av ett varumärke till konsumenterna: Case Kyrö Distillery Company

Historien bakom Kyrö Distillery Company, en liten kommun i Storkyro och ett gammalt kooperativ mejeri, och berättelse bakom produkter och varumärket som redan har blivit ikoniska. Tony Sivula Kyrö Visitor Center Manager

15–17 Fallstudie om deltagande företag och utvecklingsförslag

 

 

3.Fixning av varumärke och kommunikation: DEL 2

Utnyttjning av sociala medier

 

Tid: 12.11.2019 kl. 13-17

Plats: Mötesrum Mega Frami D 1 våning, Tiedekatu 2 Seinäjoki

 

Anmäl Dig till denna workshop senast den 6 november 2019 genom denna länk!

 

Temadagen är en fortsättning till den första sektionen som har hållits den 22 oktober.

 

Sociala medierna har förändrat innehållet och målen för kommunikation och marknadsföring. Sociala medier är en av de mest effektiva (och ofta kostnadseffektiva) marknadsföringskanalerna, eftersom konsumenterna idag spenderar  mest tid på sociala medier. Some har gjort det möjligt för varumärken att interagera med sin målgrupp istället för monolog. Somes roll i marknadsföring är att driva kunden i inköpsbeslutet genom att främja identifiering, engagemang och informationshämtningsprocesser.

 

Konsumenterna har alltid litat på andra människors, experters eller myndigheters rekommendationer när de fattar köpbeslut.  Kändisars ansikte i produktförpackningar eller tv-reklam är inte en ny sak, men influencer-marknadsföring som har uppstått under de senaste åren är ny för många konsumenten och företag. I bästa fall skapar inflytelserik marknadsföring ett förhållande där olika människor kan påverka konsumenternas köpbeslut genom sin egen personlighet. Influencers liv övervakas och diskuteras av deras följare och det blir en del av vardagen för följare.

 

Resultat med socialmedia marknadsföring

  • Facebook, Instagram, Youtube, Snapchat, LinkedIn, TikTok…. Olika kanaler och kanalanvändare. Annonsformat och kostnader i olika kanaler.
  • Innehållet är kung! Organiskt innehåll vs. betald annonsering. Interaktion och kampanj.
  • Gemenskapens medlemmar, fans, följare, gillare och varumärkesambassadörer
  • Skapa en framgångsrik kampanj; Köparpersonligheter, stil val, kampanjidéer, schemaläggning, kanal val, mål & mäter
  • Influencer Marketing; Hur väljer jag rätt influencer? Vad kostar det att arbeta med en influencer?
  • Digital marketing verktygspaket
  • Exempel på framgångsrika och misslyckade sociala kampanjer
  • Fallstudie om deltagande företag och utvecklingsförslag

Antti Niemelä och Ville Heino, Buorre Oy

 

 

 

4. Låt oss gå till Belgien

 

Datum: 26.11, tiden kommer att meddelas senare
Plats: Webinar

 

Anmäl Dig till detta webbinarium (e-seminarium) senast 22.11.2019 genom denna länk!

Länk till webbinarium kommer att skickas till e-postadressen av varje deltagare på morgonen av webinardagen.

 

Genom Belgien till den Centraleuropeiska marknaden

  • Strukturen i Belgisk handels- och restaurangsektor
  • Belgiska konsumentens köp- och smakvanor
  • Matprisnivå
  • Erfarenhet av att operera på den belgiska och centraleuropeiska marknaden
  • De mest potentiella livsmedlen för export
  • Konkreta sätt att komma in på den belgiska marknaden. Möjligheter för samarbete med Skabam

 

Webinariexperterna är Tapio Knuuttila och Pia Tapio-Knuuttila från Skabam Ltd, Belgien.

Tapio har forskat på upprättandet av finska små och medelstora företag i centraleuropa och  genomfört marknadsundersökningar  av finsk mat och byggt ett nytt livsmedelsexportkoncept och Frex-varumärket för den centraleuropeiska marknaden.

Pia har 20 års erfarenhet av internationell affärsutveckling, strategi  och produktisering samt ramavtalförhandlingar för stora företag.

Skabam erbjuder marknadskartläggning, marknadsspecifik produktisering och återförsäljningstjänster för den Centraleuropeiska marknaden.

 

 

5. Produktutveckling och produktifiering 

 

Tid: 14.1.2020 kl. 13-17

Plats: Seinäjoki

 

Framgångsrik produktutveckling bygger på kunskap om trender och olika konsumentgrupper och differentiering från konkurrenter. Smak är kärnan i produkten och det viktigaste urvalskriteriet för livsmedelsaffärer. Smakpreferenser är också kulturrelaterade. I samband med internationaliseringen måste produkter ofta anpassas efter mållandets smak och användningsmönster. Industrialisering och kostnadskontroll utan att ge avkall på smak och kvalitet utgör sina egna utmaningar för produktutveckling.

 

De olika formerna och användningen av livsmedel, och också lagen, ställer krav på valet av förpackningsmaterial och metoder. På liknande sätt kan butiken ha sina egna krav, till exempel när det gäller lagring eller hyllutrymme. Ur kundens synvinkel spelar förpackningens utseende en nyckelroll i detaljhandlingen av produktbilden och om den finns i kundvagnen. Den estetiskt tilltalande och funktionella förpackningen, som stöder användbarhet såväl som ekologi idag, ger en positiv användarupplevelse och garanterar också upprepad köp.

 

Preliminära ämnen för dagen, talarna kommer att anges senare:

 

  • Produktutveckling och produktifiering
  • Från produktdesign till testing och produktion
  • Industrialisering
  • Smak, struktur, funktionalitet
  • Pris
  • Smakvanor i olika marknadsområden
  • Produktionsskalning
  • Produktsäkerhet
  • Skydd
  • Packning
  • Betydelsen av förpackningar i detaljhandelsprodukter och premiumprodukter för kunder
  • Föreställning, känsla, användbarhet, innovation, förstörelse
  • Nya vindar i livsmedelsförpackningar
  • Vad förväntar sig butiken av förpackningen?
  • Skillnader mellan olika länder
  • Lagstiftning om livsmedelsförpackningar
  • Steg och kostnad för förpackningsdesignprocessen
  • Verkligheter i val av förpackningar
  • Mat som en gåva
  • Nya tekniker för förpackning och wow-element, unboxing
  • Kulturella skillnader
  • Expert syn på deltagarnas produkter och förpackningar

 

*Mat som en gåva – workshop

 

*Senare kommer vi att organisera en separat workshop som handlar om mat som en gåva och gemensamma varumärke. Där våra partner letar efter produkter som är lämpliga för presentpaket.

 

6. Låt oss gå till Sverige – temadag

 

Tid: 4.2.2020 kl. 13-17

Plats: Meddelas senare

 

Den svenska detaljhandelns struktur skiljer sig från den motsvarande i Finland, eftersom det finns fler aktörer på marknaden än bara de stora kedjorna. Detta skapar bättre möjligheter för småproducenter att hitta kanaler för sina produkter på marknaden. Men framgång på den svenska marknaden kräver korrekt marknadsinformation och noggrann förberedelse.

 

Preliminära ämnen för dagen, talarna kommer att anges senare:

  • Strukturen och särdrag i den svenska mathandel
  • De hetaste mat trenderna i Sverige för tillfället
  • Affärsverksamhet i Sverige, vad betyder detta?
  • Olika smakvanor hos svenskar
  • Försäljningsprocess, processhantering och rätt partner
  • Det bästa matsmässor och evenemang i Sverige
  • Marknadsföring, försäljning, och medvetenhet hos kundgränssnittet i Sverige
  • Skillnader mot Finland
  • Varumärkesbetydelse och varumärke i Sverige
  • Marknadsförings aktiveter och deras roll: meddelande, butiksmaterial, tv, rabattkuponger, sociala medier etc.
  • Kommentarer för deltagande företagen om deras material (2–3 st.). En uppskattning av webbplatsernas och sociala mediers kvalitet och synlighet.
  • Hur kan ett litet företag lyckas på den svenska marknaden?
  • Konkurrensfördelar, mål, resurser, marknadsanalys

 

 

7. Låt oss gå till Tyskland – temadag

 

Tid: 3.3.2020 kl. 13-17

Plats: Meddelas senare

 

Livsmedelsmarknaden i Tyskland är mycket konkurrenskraftig. Prispress är extremt svårt och nyckelordet är anbudsförfarande. Kvalitet kan inte ackorderas eftersom tyska konsumenter är mycket krävande kunder. För den finska småproducenten är det mycket utmanande att komma in på livsmedelsmarknaden. Så kallat reformer eller naturkostaffärer tillsammans med produkter som är organiska och funktionella har nått en ständigt växande utveckling på marknaden, eftersom bioaffärer har blivit mer kedjiga och därmed har blivit starka. Samma utveckling i finns också i stora drogerie-kedjor. Det finns också butiker som säljer lokala premiumprodukter. Dessa distributionskanaler är mest intressanta för att distribuera produkterna i Tyskland, och glöm inte den starka tillväxten av online-försäljning.

 

Preliminära ämnen för dagen, talarna kommer att förfina senare:

 

  • Strukturen och särdrag hos den tyska livsmedelshandeln
  • De hetaste mat trenderna i Tyskland för tillfället
  • Affärsmodeller för export till Tyskland
  • Försäljningsprocess, processhantering och rätt partner
  • Det viktigaste matsmässor och evenemang i Tyskland
  • Marknadsföring, försäljning och byggning av medvetenhet i Tyskland
  • Hur kan ett litet företag lyckas på den tyska marknaden?

 

 

8. Låt oss gå till Kina – temadag

 

Plats: 7.4.2020 kl. 13-17

Plats: Ähtäri

 

Kina lockar allt fler finska livsmedelsföretag. Europeisk mat har bra rykte i Kina och därför är europeiska ursprung ett bra försäljningsargument på den kinesiska marknaden. Även om europeiska produkter värderas, behövs det också andra sätt att locka kritiska konsumenten. Långsiktig nätverksbyggnad är avgörande, vilket kräver omfattande resurser. De som söker snabb internationalisering står ofta inför utmaningar, eftersom framgång på marknaden är starkt kopplad till nätverk och särskiljande varumärke. Kina är inte bara en stor marknad, de geografiska, kulturella och språkliga skillnaderna är stora inom staten. Detta ger möjligheter till företag av olika storlekar och produkter.

 

Kinas lagstiftning utgör också en utmaning eftersom den varierar och är komplex. Kina har mer lagstiftande krav på livsmedelsexport än många andra länder.

 

Preliminära ämnen för dagen, talarna kommer att förfina senare:

 

  • Särdrag av livsmedelshandeln i Kina
  • Struktur
  • Konsumenternas beteende
  • Trender
  • Lagstiftningen
  • Kinesisk affärskultur
  • Vilka livsmedel exporteras till Kina just nu och vilka driftsmodeller användas?
  • Försäljningsprocess, processhantering och rätt partner
  • Exporterings modeller
  • Marknadsföring, försäljning och byggning av medvetenhet i Kina
  • Skillnader mot Finland
  • Varumärkets vikt i Kina
  • Marknadsföringsteknik och deras roll
  • Hur kan ett litet företag lyckas på den kinesiska marknaden?
  • Konkurrensfördelar, mål, resurser, marknadsanalys
  • Samarbete och gemensamma varumärke – Användning av Panda-samarbete

 

 

9. Finansiering-temadag

 

Tid: 4/2020, meddelas senare, är en del av Etelä-Pohjanmaan vientipäivä

Plats: Seinäjoki

Preliminära ämnen för dagen:

  • folkfinansiering
  • affärsängel
  • offentlig finansiering

 

 

10. Slutmöte med deltagarna

 

Tid: 15.9.2020

Plats: Meddelas senare