Här hittar du innehållet av workshops. Teman kommer att specificeras och struktureras enligt de företagens behov som deltager i projektet. Workshops organiseras i olika regioner i Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten.
*Ändringar i tidtabeller och innehåll är möjliga
Inträdesavgiften för hela programmet ser Ni här.
Tid: 17.9.2019 kl.13–17
Plats: Bock´s Corner, Vasa – Lato-sal
Anmäla dig till den här workshopen här: bit.ly/PEKkohtikasvua
Vad är intresserande för konsumenten i världen om finsk mat? Vad är dagens trender och vad är den nya stigande trender? Vilka är de bästa sätten att börja internationalisering? Hur får man tillräckliga stöd från den inhemska marknaden och vilken betydelse har varumärket? I den här workshopen får du också höra hur Suomisen Maito byggde varumärket för Jymy-glass, genomförde en gräsrotsfinansiering och öppnade marknader i Sverige, Japan, Singapore, Tyskland och Österrike.
12.30 – 13.00 Registrering
13.00 – 13.15 Välkommen, introduktion av programmet, Carita Pöntiö, Viexpo
13.15 – 14.00 Case: Suomisen Maito / Jymy glass, Horst Neumann, VD, Suomisen Maito Oy.
Från Aura till den internationella marknaden. Singapore-Tyskland-Österrike-Sverige-Japan. Erfarenhet av att öppna internationella marknader och bygga ett varumärke.
14.00 – 15.15 Stöd från inrikeshandel till internationalisering: Detaljhandel som distributionskanal, Pekka Ajanto, Johdin Oy
15.15– 15.45 Kaffepaus och nätverk
15.45 – 16.05 Restaurang som kund, Sami Tiihonen, S-Produktmanager, Meira Nova
16.05-16.30 Närproducerad mat till menyn. Kund Vaasa Ravintolat Oy, Saku Railio, entreprenör, Vaasa Ravintolat Oy
16.30-17.00 Nätverk
Tid: 22.10.2019 kl. 13-17
Plats: Kyrö Distillery Company Isokyrö, Oltermannintie 6, 61500 Isokyrö
Anmäla dig till den här workshopen här: ANMÄLA HÄR
OBS! Temadagen är uppdelad i två delar, det här är den första delen!
Varumärket är den bilden som är associerad med företaget och dess produkter. Uppgiften med varumärken är att öka försäljningen. Om ett bra varumärke är kunden villig att betala mer och köpbeslutet görs mer känsligt. Att känna sina kunder är viktig när det gäller byggning av ett varumärke. Att bygga medvetenhet kräver tid och ansträngningar.
Programmet:
12.30-13.00 Anmälning
13.00 Öppning av workshop, Carita Pöntiö Viexpo
13.15 ABC om varumärkes byggning, marknadsföringsbolag Buorre
14.15 Mening av ett varumärke till konsumenterna: Case Kyrö Distillery Company
Historien bakom Kyrö Distillery Company, en liten kommun i Storkyro och ett gammalt kooperativ mejeri, och berättelse bakom produkter och varumärket som redan har blivit ikoniska. Tony Sivula Kyrö Visitor Center Manager
15–17 Fallstudie om deltagande företag och utvecklingsförslag
Tid: 12.11.2019 kl. 13-17
Plats: Mötesrum Mega Frami D 1 våning, Tiedekatu 2 Seinäjoki
Anmäl Dig till denna workshop senast den 6 november 2019 genom denna länk!
Temadagen är en fortsättning till den första sektionen som har hållits den 22 oktober.
Sociala medierna har förändrat innehållet och målen för kommunikation och marknadsföring. Sociala medier är en av de mest effektiva (och ofta kostnadseffektiva) marknadsföringskanalerna, eftersom konsumenterna idag spenderar mest tid på sociala medier. Some har gjort det möjligt för varumärken att interagera med sin målgrupp istället för monolog. Somes roll i marknadsföring är att driva kunden i inköpsbeslutet genom att främja identifiering, engagemang och informationshämtningsprocesser.
Konsumenterna har alltid litat på andra människors, experters eller myndigheters rekommendationer när de fattar köpbeslut. Kändisars ansikte i produktförpackningar eller tv-reklam är inte en ny sak, men influencer-marknadsföring som har uppstått under de senaste åren är ny för många konsumenten och företag. I bästa fall skapar inflytelserik marknadsföring ett förhållande där olika människor kan påverka konsumenternas köpbeslut genom sin egen personlighet. Influencers liv övervakas och diskuteras av deras följare och det blir en del av vardagen för följare.
Resultat med socialmedia marknadsföring
Antti Niemelä och Ville Heino, Buorre Oy
Datum: 26.11, tiden kommer att meddelas senare
Plats: Webinar
Anmäl Dig till detta webbinarium (e-seminarium) senast 22.11.2019 genom denna länk!
Länk till webbinarium kommer att skickas till e-postadressen av varje deltagare på morgonen av webinardagen.
Genom Belgien till den Centraleuropeiska marknaden
Webinariexperterna är Tapio Knuuttila och Pia Tapio-Knuuttila från Skabam Ltd, Belgien.
Tapio har forskat på upprättandet av finska små och medelstora företag i centraleuropa och genomfört marknadsundersökningar av finsk mat och byggt ett nytt livsmedelsexportkoncept och Frex-varumärket för den centraleuropeiska marknaden.
Pia har 20 års erfarenhet av internationell affärsutveckling, strategi och produktisering samt ramavtalförhandlingar för stora företag.
Skabam erbjuder marknadskartläggning, marknadsspecifik produktisering och återförsäljningstjänster för den Centraleuropeiska marknaden.
Tid: 14.1.2020 kl. 13-17
Plats: Kärrypolku 4, Seinäjoki, Foodwest Oy
Framgångsrik produktutveckling bygger på kunskap om trender och olika konsumentgrupper och differentiering från konkurrenter. Smak är kärnan i produkten och det viktigaste urvalskriteriet för livsmedelsaffärer. Smakpreferenser är också kulturrelaterade. I samband med internationaliseringen måste produkter ofta anpassas efter mållandets smak och användningsmönster. Industrialisering och kostnadskontroll utan att ge avkall på smak och kvalitet utgör sina egna utmaningar för produktutveckling.
De olika formerna och användningen av livsmedel, och också lagen, ställer krav på valet av förpackningsmaterial och metoder. På liknande sätt kan butiken ha sina egna krav, till exempel när det gäller lagring eller hyllutrymme. Ur kundens synvinkel spelar förpackningens utseende en nyckelroll i detaljhandlingen av produktbilden och om den finns i kundvagnen. Den estetiskt tilltalande och funktionella förpackningen, som stöder användbarhet såväl som ekologi idag, ger en positiv användarupplevelse och garanterar också upprepad köp.
Program
12.30-13.00 Anmälning
13.00 Öppning av workshop, Foodwest Oy
13.30-14.30
14.30-15.30 Kaffepaus, rundtur i Foodwest ny produktionslokal
15.30-16.30
Tid: 20.2.2020 kl. 10-15
Plats: Restaurang Bank Food & Wine Kurtenia-Sali, Hovioikeudenpuistikko 11, 65100 Vaasa
Anmäla sig här senast 14.2.2020 bit.ly/ruotsiws
Pris till program medlem: 0 €
Pris till inte medlem: 100 € + moms 24 % / person
Expert: Vilma Rissanen, Sverige- advisor Business Finland/ Food From Finland
Den svenska detaljhandelns struktur skiljer sig från den motsvarande i Finland, eftersom det finns fler aktörer på marknaden än bara de stora kedjorna. Detta skapar bättre möjligheter för småproducenter att hitta kanaler för sina produkter på marknaden. Men framgång på den svenska marknaden kräver korrekt marknadsinformation och noggrann förberedelse.
Preliminära ämnen för dagen
Tid: 10.3.2020 kl. 10-15
Plats: Vaasan Yliopisto, Nissi-auditorio (Tritonia-kirjaston rakennus), Yliopistonranta 7, Vaasa
Registrering senast n 6.3: REGISTRERING
Priset för workshoppen för företag som är med i programmet: 0 €
Priset för workshoppen för företag som inte är med iprogrammet: 100 € / hlö +alv 24 %
Intresserar marknaden i Tyskland? Vilka erfarenheter, tips och frågor har du om marknaden i Tyskland? Kom med och lyssna, diskutera och dela erfarenheter om hur vi kan komma in på den tyska marknaden.
På plats finns en sakkunnig i den tyska livsmedelsmarknaden, Lili Lehtovuori, Food From Finland-programmet (Business Finland)
10.00-11.00 Finländska livsmedel till marknaderna i Tyskland. Vad, till
vem och hur? Lili Lehtovuori, Business Finland
11.00-12.00 Företagens erfarenheter av den tyska marknaden
12.00-12.45 Lunch
12.45-14.30 Case företagets erfarenheter om internationalisering och
speciellt den tyska marknaden:
– Kyrö Distillery Company, Jouni Ritola
– Kaslink Oy, Jyrki Karlsson
– Finnish Plant Oy
14.30-15.00 Diskussion
KOTITILA.FI JA PROLOCALIS.COM: 28.4.2020 kl 10-11
Ilmoittautumiset bit.ly/kotitila
LAIDUN HEREFORD: 5.5.2020 kl 10-11
Registrering: bit.ly/herefordkauppa
TAIGA’S POP-UP SHOP: 12.5.2020 kl 10-11
Registrering bit.ly/taigaspopup
KORJUU.COM: 19.5.2020 kl 13-14
Registrering bit.ly/korjuu
Tids: 14.5.2020
Plats: Webinar
Asiantuntijana Pauli Haatainen, Eastkey Oy
Kina lockar allt fler finska livsmedelsföretag. Europeisk mat har bra rykte i Kina och därför är europeiska ursprung ett bra försäljningsargument på den kinesiska marknaden. Även om europeiska produkter värderas, behövs det också andra sätt att locka kritiska konsumenten. Långsiktig nätverksbyggnad är avgörande, vilket kräver omfattande resurser. De som söker snabb internationalisering står ofta inför utmaningar, eftersom framgång på marknaden är starkt kopplad till nätverk och särskiljande varumärke. Kina är inte bara en stor marknad, de geografiska, kulturella och språkliga skillnaderna är stora inom staten. Detta ger möjligheter till företag av olika storlekar och produkter.
Kinas lagstiftning utgör också en utmaning eftersom den varierar och är komplex. Kina har mer lagstiftande krav på livsmedelsexport än många andra länder.
Tids: 3.11.2020 kl 9.30-11.30
Plats: Webinar
Registrering 27.10.2020: Ilmoittautumislomake
Webinar är gratis!
Expert: Kyösti Itäniemi
Kyösti ”Köpi” Itäniemi har 30 år erfarenhet av livsmedelsexport. Har har jobbat i Stockmann, Siljan Line, Nestlé ITR, Halva Oy, Apetit, Moilas GF och Ehrmann. Nu han jobbar i Whyte & Mackay (alcohol) som europeiska business manager.
Du vill ha praktisk export erfarenhet och internationell kontaktar.
Preliminära ämnen för dagen